Forum RPG Forum Strona Główna RPG Forum
Forum o grach RPG
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

O Arcanum

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RPG Forum Strona Główna -> Arcanum
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Diablo26
Administrator
Administrator



Dołączył: 18 Paź 2006
Posty: 298
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

PostWysłany: Czw 22:29, 01 Lut 2007    Temat postu: O Arcanum





Arcanum

Gra rozpoczyna się intrem, w którym widzimy atak na sterowiec IFS Zefir. Maszyna roztrzaskuje się na ziemi, a jedynym ocalałym jest… niespodzianka: nasz bohater. Pewien gnom – w agonii opowiada nam tajemniczą historię i przekazuje pierścień. Już niedługo będziemy musieli dokonać pierwszych trudnych decyzji z nim związanych…
Po pierwszej godzinie gry w Arcanum stwierdziłem, że to najlepszy RPG jaki kiedykolwiek powstał. I nadal to podtrzymuję, mimo że gra była wydana już ładnych parę lat temu (5 dokładniej) i miałem styczność z takimi tytułami jak Oblivion czy Gothic. Gra ma śmiesznie małe wymagania sprzętowe (bo czym dzisiaj jest 64 mb RAM’u, czy karta graficzna 4MB?), więc każdy miłośnik RPG może sobie na nią pozwolić.

Graficznie gra prezentuje się słabo. Mamy do czynienia z rzutem izometrycznym, znanym z serii Baldur’s Gate czy Icewind Dale. W tych czterech (właściwie siedmiu) grach grafika jest naprawdę wspaniała (mimo wieku). Niestety twórcy Arcanum nie sprostali zadaniu stworzenia tak pięknie poukładanych map. Postać porusza się dość mechanicznie i strasznie sztucznie, a przedmioty wyglądają jakby wisiały w powietrzu i nie były związane z mapą. Pięknie za to wygląda ekwipunek, czy okno statystyk. Mimo wszelkich niedociągnięć graficznych gra ma niepowtarzalny klimat i po kilku godzinach spędzonych przed monitorem niedoróbki przestają mieć jakikolwiek wpływ na rozgrywkę.

Muzyka również tworzy fantastyczną atmosferę. Naprawdę wprawia gracza w odpowiedni nastrój. Dziś coraz częściej odchodzi się od dobrych ścieżek dźwiękowych, bo żyjemy w czasach gdzie gracza nie obchodzi klimatu rozgrywki, a tylko kolejny poziom, więc warto docenić dzieło Troika Games.
Fabuła jest fantastyczna. Do tej pory (a gram w Arcanum już 3 lata) nie mogę wyjść z podziwu dla twórców. Kto był tak genialny, że potrafił wymyślić świat, gdzie magia kłóci się z techniką? Mało tego! Kto potrafiłby wpleść w ten konflikt, tak wspaniałą walkę między dwoma mocarstwami i przypowieść o nadejściu zbawiciela? Grałem w Arcanum jakbym czytał najwspanialszą książkę, godzinami nie mogłem oderwać się od komputera. Niestety jest również spora grupa przeciwników takiego podejścia do gatunku, przyzwyczajonych do stereotypów: „gnom to nie wojownik, a półogr nie może nosić koszuli… i w ogóle, kto wstawił snajperkę do świata magii?”. Są to ci sami ludzie, o których wspomniałem przy opisywaniu muzyki, a niestety jest ich niemało.

System rozwoju postaci jest ogromną siłą gry. Żaden, powtarzam, żaden system - począwszy od śmiesznego z Gothic’a, aż po mega napakowany skillami z Icewind Dale – nie dorasta do pięt temu, który umieścili programiści w Arcanum. Cały sekret polega na kompletnym odcięciu się od old school’owych podziałów na klasy, dzięki temu gracz w czasie poznawania świata decyduje kim tak naprawdę chce być. Całość opiera się na punktach cech zdobywanych z każdym poziomem. Mamy dwa podstawowe kierunki rozwoju postaci: technik i mag. Jest to podział dość ogólny, bo technik wcale nie musi strzelać z pistoletu, a mag nie musi miotać kulami ognia. Postać posiada aż 8 cech podstawowych (siła, kondycja, uroda, percepcja, inteligencja, zręczność, siła woli i charyzma), każda z nich ma bezpośredni wpływ na różne czynności. Np. słaba percepcja oznacza częste pudła, a mocna charyzma większą ilość postaci możliwych do przyłączenia do drużyny. Mamy również 4 grupy umiejętności: bojowe, technologiczne, społeczne i złodziejskie. W każdej grupie znajdują się 4 skille, a każdego możemy rozwinąć na 3 poziomy zaawansowania. Aby być np. mistrzem łucznictwa, trzeba odnaleźć w świecie gry odpowiedniego nauczyciela. Jeśli chodzi o magię to dzieli się ona na (uwaga!) 16 różnych szkół. Każde zaklęcie jest unikalne - nie znajdziemy 2 czarów o takim samym działaniu(np. Kula ognia i kula lodu niby co innego a jednak to samo).
Do tego rasy… do wyboru mamy osiem różnych ras, każda ma unikalne bonusy do cech, co dodatkowo urozmaica rozgrywkę. Ahh… no i najważniejsze: Życiorysy. Wybieramy sobie kim tak naprawdę chcemy być i na przykład gdy stwierdzimy, że chcemy być „Brzydcy jak noc” - dostajemy minus do piękna, ale za to bonusy do umiejętności bojowych. Oczywiście są też pełne humoru życiorysy takie jak „Narzeczonej Frankensteina” czy „Podpalacza”.

System ten oceniłem tak dobrze, ponieważ jest idealnie wyważony. Gracz nie czuje potrzeby zdobywania kolejnych poziomów (jak we wszystkich MMORPG’ach), nie ma natłoku umiejętności (jak choćby w Icewind Dale), a zdobytymi punktami musi zarządzać jak najlepiej (nie może sobie pozwolić na łatwą stratę jak np. w Gothic’u).

Świat gry jest ogromny. Przemieszczanie się między lokacjami polega wprawdzie na klikaniu po mapce (jak np. w Baldur’s Gate), lecz widzimy dokładnie pozycję gracza na mapie, a w czasie podróży możemy sobie odpocząć na losowo generowanych lokacjach. Poza miastami i wioskami mamy również sporo ukrytych miejsc związanych z wątkami pobocznymi, równie wciągającymi co wątek główny. Lokacje są naprawdę duże i potrzeba sporo czasu żeby je zwiedzić.

Jeśli chodzi o walkę to mamy do wyboru dwa tryby: w czasie rzeczywistym i z podziałem na tury. Żaden nie jest gorszy, co jest kolejnym plusem. Po prostu w turowej walce możemy zrobić sobie przerwę na śniadanie (ale wątpię, żeby ktoś mógł się oderwać). Mamy do wyboru mnóstwo broni wśród nich miecze, topory, łuki, kusze, ale też pistolety, strzelby czy pułapki.

Podsumowując uważam Arcanum za obowiązkową pozycję dla każdego fana RPG. Jedynym minusem gry jest grafika, ale ta - według wielu – jest jedynie dodatkiem do dobrej gry. Arcanum zdaje się potwierdzać to w każdym calu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RPG Forum Strona Główna -> Arcanum Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

Skocz do:  

Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin