Forum RPG Forum Strona Główna RPG Forum
Forum o grach RPG
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy     GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Forgotten Realms

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RPG Forum Strona Główna -> Forgotten Realms
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Shur'tugal
Administrator
Administrator



Dołączył: 06 Lut 2007
Posty: 36
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Helgrind

PostWysłany: Pią 20:38, 09 Lut 2007    Temat postu: Forgotten Realms




Zapomniane Krainy to dla wielu synonim fantasy, uniwersum niemal równie klasyczne jak Śródziemie Tolkiena. Są tu bowiem spotykane w większości światów rasy, takie jak elfy, krasnoludy czy niziołki; znaleźć tu można potężną magię i dzielnych rycerzy; jest klasyczne siedem gór, siedem lasów i tak dalej...

Pozwolę sobie jednak zostawić tę część wspólną w spokoju, zdając się na Twoje, czytelniku, pojęcie o fantasy w ogólności. Skupię się natomiast na tym, co naprawdę stanowi o niezwykłości Zapomnianych Krain - na tym co odróżnia je od dziesiątek innych światów fantasy. Najpierw jednak wypada podać garść najbardziej podstawowych informacji o tym settingu.

Zapomniane Krainy zostały stworzone w latach 80. ubiegłego wieku przez Eda Greenwooda, jako świat dla jego własnych sesji Dungeons & Dragons. Greenwood opublikował serię artykułów opisujących Krainy w Dragonie, a następnie - w roku 1985 - TSR wydał pierwszy produkt osadzony w Krainach.

Akcja przygód rozgrywanych w tym świecie toczy się w Faerunie - największym z kontynentów planety Toril. Glob ten jest podobny do Ziemi, a technika stoi na poziomie zbliżonym do późnego średniowiecza z naszej historii.

Tyle tytułem wstępu. Idźmy dalej.

Krainy przypomniane

Na początek - nazwa: Zapomniane Krainy. Chyba każdy, kto miał styczność z książkami lub grami opatrzonymi tym logiem prędzej czy później zadaje sobie pytanie: no dobrze, ale dlaczego właściwie "zapomniane"? Kto o nich zapomniał? Dlaczego? Odpowiedzi na te pytania próżno szukać w książkach i podręcznikach. A jednak takowa istnieje Oto ona:

Niegdyś istniało połączenie między Torilem a naszą Ziemią. To połączenie jednak powoli stawało się coraz słabsze, aż w końcu zanikło zupełnie. My - zwykli ludzie - zapomnieliśmy o tej krainie magii i cudów. Aż do teraz...

Pomysł na kampanię
Co, jeśli połączenie z Faerunem jednak nie zanikło zupełnie? Co, jeśli grupka zwykłych ludzi, twoich graczy, znalazłaby to przejście? Czy przetrwaliby w świecie pełnym magii i potworów? Czy odnaleźliby drogę do domu?


Bogowie na wyciągnięcie ręki

Jednym z najbardziej widocznych czynników odróżniającym Toril od innych światów są jego bóstwa. I nie chodzi tu bynajmniej o ich ilość (choć jest ona znaczna) ani o potęgę (choć jest iście boska). Bogowie i boginie Zapomnianych Krain znajdują się dużo bliżej śmiertelników niż w jakimkolwiek innym uniwersum D&D.

Zakładają, wspólnie lub w pojedynkę, rozległe organizacje i stowarzyszenia zrzeszające śmiertelników - jak choćby założeni przez X bóstw, walczący ze złem Harfiarze czy kontrolowani przez kościół Bane’a, źli Zhentarimowie. Ratują od zguby lub zabijają jednym aktem woli; błogosławią lub przeklinają, a czasem jedno i drugie naraz. Niektórym śmiertelnikom dane jest nawet przeżyć rozmowę z bóstwem twarzą w twarz.

Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ od Czasu Kłopotów, kiedy to większa część panteonu została strącona na ziemię, moc bóstw tego świata zależy od ilości wyznawców oraz żarliwości ich wiary; ponieważ podczas swojego wygnania były dużo bliżej śmiertelników; i wreszcie - ponieważ wiele z nich jeszcze kilkanaście lat temu śmiertelnikami było.


Zanim powstało życie, były dwie siostry: Selune, która była światłem, i Shar, która była ciemnością. Wtedy Chauntea - bogini natury, poprosiła siostry, by te ją ogrzały, gdyż chciała dać początek życiu. Selune zgodziła się z radością i ogrzała Chaunteę swoim światłem. Jednak zazdrosna Shar powstała przeciwko siostrze. Wybuchła między nimi wojna straszliwa, w wyniku której powstały: magia, noc, dzień oraz cały świat, jaki znamy. Wojna ta trwa do dziś...

Legenda o Stworzeniu Świata

Jeśli to wszystko nie wystarczy Ci za powód, by obrać sobie jedno z Faeruńskich bóstw za patrona, to wiedz, iż tych, którzy takowego nie posiadają, czeka los zdaniem wielu gorszy niż męki piekielne - stają się po śmierci częścią żyjących ścian, okalających miasto umarłych...

Barwne sploty magii

W wielu światach magia to ciąg skomplikowanych gestów i kilku niezrozumiałych słów. W Zapomnianych Krainach jest ona czymś o wiele bardziej skomplikowanym. I o wiele cudowniejszym.

Magia istnieje na Torilu od zawsze i od zawsze opiera się na Splocie. Mówiąc obrazowo, jeśli zaklęcia są falami, to Splot stanowi ocean, po którym się one rozchodzą.

Splot jest nierozerwalnie połączony z boginią magii - Mystrą. Można w zasadzie powiedzieć, że Mystra i Splot to jedno. Magia nie jest więc w tym świecie jedynie bezrozumną siłą, żywiołem. Jest żyjącą, czującą istotą. Istotą, która może każdego śmiertelnika zmieść z powierzchni ziemi samą tylko myślą. I która może każdemu magię odebrać, jeśli tylko uzna, że nie przestrzega ustalonych przez nią zasad.

W ostatnich latach pojawiło się jednak lustrzane odbicie Splotu, zwane Cienistym Splotem przez wzgląd na jego twórczynię - Shar, boginię ciemności. Ten „ocean” jest niezależny od Splotu Mystry, ale korzystać mogą z niego tylko ci, którzy zostaną uznani za godnych przez samą Mroczną Boginię. Jednym słowem - wyłącznie najgorsze szumowiny, złoczyńcy i mordercy...


Wyobraźcie sobie, że otrzymujecie moc zdolną niszczyć i uzdrawiać. Niewyobrażalną potęgę czekającą tylko na wasze skinienie. I wyobraźcie sobie, że teraz wszyscy niegodziwcy tego świata chcą was dopaść, by tę moc posiąść...

- Mistrz Tor Drakeclaw, fragment wykładu o Magicznym Ogniu

Poza tradycyjną magią opartą na słowach i gestach, w Krainach funkcjonuje także magia runiczna, korzystająca z mocy liter wyrytych w żelazie, kamieniu lub innej powierzchni; a także podobna do niej magia klejnotów oraz magia kręgów, dzięki której moc kilku czarujących może zostać połączona w jednym, potężnym zaklęciu.

Poza rodzajami magii wymienionymi powyżej, istnieje jeszcze co najmniej jeden ważny - Wysoka Magia Elfów. Jest to niezwykle potężna siła, z której korzystać mogą jedynie nieliczni wybrańcy. Dzięki tej magii elfy stworzyły w przeszłości wielkie imperia i wzniosły chronione magicznie miasta - mythale. Kilka z nich przetrwało tysiąclecia i po dziś dzień strzeże elfie społeczności przed niebezpieczeństwami. Po innych natomiast pozostały wspomnienia i wypaczona magia, która po tych wszystkich latach nadal działa.

Mimo ilości miejsca, jaką poświęciłem magii, wciąż pozostają te jej aspekty, których nie zdążyłem nawet wymienić. A skrywa ona wiele tajemnic. Garstka ludzi w Faerunie włada Magicznym Ogniem, Wybrańcy Mystry posługują się Srebrnym Ogniem, a w niezliczonych ruinach rozsianych po całym kontynencie leżą sekrety dawno zapomnianej magii Netherilu.

Wielcy, sławni i potężni

Każdy świat ma swoich bohaterów. Ale żaden chyba nie ma ich tyle, co Zapomniane Krainy. Tutaj, przy odrobinie szczęścia, można spotkać sławnych na cały świat magów, dzieci bogów i istoty, które oglądały zmierzch dawnych cywilizacji...

Główni bohaterowie dziesiątek książek, których akcja toczy się w Zapomnianych Krainach, gdzieś tam żyją i działają. Niektórzy z nich mogą stanąć po stronie bohaterów graczy, inni będą ich przeciwnikami. Jednych i drugich postacie z pewnością spotkają na swojej drodze.

Najbardziej ekscytujące jest jednak to, że po pewnym czasie postaci dołączą do tego elitarnego grona i również staną się znaczącą siłą, kształtującą historię Zapomnianych Krain.

Sławni BN a postacie graczy
Żadną ze sław Zapomnianych Krain raczej nie dane Ci będzie zagrać. Są to postacie zbyt potężne... ale i nie do końca "wolne". Kierują nimi autorzy książek i podręczników. Granie taką postacią nie przynosi zbyt wiele frajdy. Jednakże, jeśli Twój MP wyrazi zgodę, możesz zagrać postacią w jakiś sposób spokrewnioną z jedną z ikonicznych postaci Krain, na przykład wnukiem Alustriel, Wysokiej Lady Silverymoon...

Uwaga: Mistrz Podziemi powinien mieć na względzie równowagę gry i, jeśli pozwoli jednemu z graczy na granie kimś o wielkich wpływach, to reszta drużyny również powinna być w jakiś sposób niezwykła.


Przygoda czeka

Czym więc są Zapomniane Krainy?

Są światem pełnym tajemnic, którym rządzą wszechmocni bogowie i potężna magia. Są miejscem bajkowym i pięknym, w którym dobro zawsze wygrywa, a zło zawsze w końcu otrzymuje zasłużoną karę.

Długo by wymieniać wszystko, co odróżnia Krainy od innych uniwersów. Skrzydlate koty, powracający do życia umarli bogowie, latające miasta, zamaskowani władcy, dziesiątki dawno upadłych królestw... Wszystko to i wiele innych rzeczy sprawia, że świat ten jest wyjątkowy. Wszystko to, złożone razem i wymieszane, to właśnie Zapomniane Krainy.

Nade wszystko jednak, Zapomniane Krainy to narzędzie i środek do osiągnięcia celu, jakim jest przeżycie wraz z przyjaciółmi mnóstwa epickich, niezapomnianych przygód...

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum RPG Forum Strona Główna -> Forgotten Realms Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

Skocz do:  

Możesz pisać nowe tematy
Możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach


fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001 phpBB Group

Chronicles phpBB2 theme by Jakob Persson (http://www.eddingschronicles.com). Stone textures by Patty Herford.
Regulamin